יום שבת, 9 באוגוסט 2014

חלום מתגשם - מקום לאמנות, קהילה ועסקים. בקרית המלאכה


בחודש האחרון ראיתי הגשמת חלום. החלום הזה היה הקמת גלריה לאמנות. 

תערוכה קבוצתית של אמני מקום לאמנות בקרית המלאכה: "פורמט". אוצר יהונתן ה. משעל


הסיפור האישי שלי מתחיל בעצם לפני מספר שנים, כשיצאתי לדרך מקצועית מחודשת. עשיתי לעצמי רשימת מלאי של דברים שאני רוצה לעשות. לאחרונה הצצתי ברשימה וחייכתי. המון דברים מהרשימה קרו לי או עשיתי. תאמינו לי זו הרגשה טובה.
אבל את הרעיון של הקמת גלריה קואופרטיבית לאמנות לא חשבתי שבאמת אגשים. 
מי שעשתה זאת היא חברתי הציירת אורית טוכמן דואר. אורית היא אמנית פעילה העובדת בסטודיו מקסים בקריית המלאכה בתל אביב. היא סיפרה לי על היוזמה שלה, ניהלנו המון שיחות, חלקנו מחשבות והיא יצאה לדרך. לומר את האמת המעורבות שלי היא מאחורי הקלעים בעיקר בעצה, בהכוונה, בהקמת העמותה ובחשיבה על גיוס משאבים ועסקים.

לפני שאמשיך, למי שלא יודע, קריית המלאכה הוא מתחם המהווה לב העשייה האמנותית בתל אביב. האיזור, שהיה בעבר איזור תעשייה קלה, עובר בשנים האחרונות שינויי בשימושים. רבים מחללי התעשייה פינו את מקומם וכיום פועלים בהם עשרות אמנים בסטודיואים, גלריות לאמנות וסדנאות לעבודה אמנותית. 

קרית המלאכה בתל אביב : להחיות אזור תעשייתי שהתרוקן ולהפכו למרכז תרבות

אם כן, לפני מספר חודשים אורית גייסה סביבה קבוצה מחוייבת ומרשימה של אמנים ואוצרים המהווים את הרוח החיה של המקום. "מקום לאמנות בקרית המלאכה" . בזמן קצר ביותר קבוצת הפעילים הצליחה להגדיר את הרעיון, המטרות, כיווני הפעולה וכבר חנכו בהצלחה שתי תערוכות. בין חברי הקבוצה הגרעינית: יונתן אולמן, ניר הרמט, אורית טוכמן דואר, רעי דישון ועוד. 

מקום לאמנות בקריית המלאכה רשום כעמותה ומופעל כהתאגדות של אמני הסביבה עצמם. "מספק פלטפורמה חדשה ורחבה להגדלת החשיפה והנגישות לנעשה בלב האמנות הישראלית כיום, כדרך להידוק הקשר הישיר עם אוהבי האמנות בארץ והקהל המקצועי בתחום, ובתוך קהילת האמנים בינם לבין עצמם".  על חזון המקום לאמנות קראו כאן.

אמני הסביבה קבלו את היוזמה בחום ואפשר לומר בהתלהבות. אבל זה לא בא בקלות. חברי הקבוצה הגרעינית השתמשו ברשת הקשרים שלהם, של האמנים, אנשי האקדמיה והאוצרים. הם נפגשו, סיפרו ועשו נפשות לרעיון. כיום כחמישים אמנים הצטרפו להתאגדות. בין האמנים ותיקים ומוכרים ואחרים אמנים פעילים שחלקם בראשית הדרך. כולם  פועלים באיזור.

אז איך זה נראה במציאות? 

מקום לאמנות בקרית המלאכה מורכב משלושה ממדים: גלריה, מרכז מבקרים ומרכז לאמנים. 
לא אכנס כאן להבטים האוצרותיים והאמנותיים של היוזמה, כי זה לא מעניינו הישיר של הבלוג הזה. הגלריה מציגה ותציג תערוכות של אמני האיזור ואחרים. המרכז לאמנים יאפשר מפגשי העשרה לאמנים ושרותים מקצועיים נוספים לאמנים. ראו באתר האינטרנט. 

שיח גלריה במקום לאמנות. יולי 2014
תערוכה של בוגרי תואר שני באמנות מאוניברסיטת חיפה


עבודה של דודיק אופנהיימר, בתערוכה הראשונה של מקום לאמנות יולי 2014

לגבי המרכז למבקרים - הוא פתוח לציבור, לקהילה ולעסקים המתעניינים באמנות וביצירה.
על מימון ושילוב עסקים
אז איך מממנים הקמת מיזם כזה? זה אתגר גדול. כמו בכל סטארט אפ, יש משקיעים פרטיים. כאן מספר מצומצם של פילנתרופיים. זה כמובן לא מספיק. האמנים החברים בהתאגדות ישלמו גם הם דמי חבר ויהיו זכאים לשרותים של המקום. מקור מימון נוסף מגיע ממכירת יצירות ושירותים: סיורים, הרצאות וסדנאות.

עסקים מהווים חלק בלתי נפרד ממרקם קריית המלאכה. האפשרות לשלב אותם בתוך הפעילות הקהילתית של מקום לאמנות היא חשובה והכרחית. הם יהיו שותפים לשגשוג המחודש של האזור ואף יהנו מכך.  
אחת הדרכים שפתוחות בשלב זה למעורבות עסקים הם באמצעות ימי העשרה חוויתיים. ימי העשרה אלה מעוצבים במיוחד לארגונים ולקבוצות פרטיות. חברות עסקיות מוזמנות להגיע ליום חוויתי עבור צוותי עובדים - יום המשלב שיח על צמיחה ויצירה, סיור בסטודיו ומפגש עם אמנים וגם מפגש קבוצתי וחוויתי להעשרה וליצירה של חברת POINTS OF YOU. חברה שמשרדיה נמצאים גם הם בקריית המלאכה. 

וזו רק ההתחלה. בהמשך עסקים מהאזור ישולבו במקום לאמנות בדרכים נוספות. יש למה לצפות. 


פרט מתוך עבודה של ברכה גיא. אוגוסט 2014

פרט מתוך עבודה של דודיק אופנהיימר.
בתערוכה של בוגרי תאור שני  באמנות אוניברסיטת חיפה יולי 2014





תגובה 1: