יום חמישי, 24 במאי 2012

פילנתרופיה מקדמים בקבוצה. בעקבות כנס ישראל 2021

כנס יוזמת ישראל 2021 של מגזין דה מרקר התקיים אתמול בבנייני האומה בירושלים, כשהוא מציע דרך חדשה לשיח ציבורי בישראל. השנה, בלב הכנס התקיימו עשרות דיונים בשולחנות עגולים ובהם הוצגו מאות תיאורי מקרה, יוזמות חברתיות  של ארגונים ושל יזמים חברתיים משלושת המגזרים. נציגות עיקרית בכנס היתה של המגזר החברתי. הרבה יזמים חברתיים פילנתרופיים ונציגי קרנות. היו גם נציגים של המגזר הציבורי (השתתפו בעיקר מסלול קפיצת מדרגה בהנהגת מכון ראות).


זה באמת היה מפגש עם פוטנציאל לחיבורים. כנס של חיפוש דרך ולא של החלטות. מאחורי הקלעים - עניינה אותי הטכנולוגיה בשירות החברה שנעשה בה שימוש. מערכת תובנות שימשה לקליטת תובנות מהשולחנות העגולים, תוך כדי דיון. כיוון שאת תיאור הכנס תוכלו לקרוא באתר דה מרקר, אתייחס לנושא אחד שעניין אותי במיוחד- יוזמות פילנתרופים  בישראל. 
בדברים שנשא מעל במת המליאה ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, הוא דיבר בעיקר על הישגיו בתחום החינוך בעיר. אבל לפני כן, כשתאר את הדרך שעשה מהיותו איש עסקים לעשייה ציבורית. אמר שבדרך עבר בפילנתרופיה.  ברקת ציין כי " 
פילנתרופיה זה "טעויות עיגול" בהשוואה לקבלת ההחלטות של אנשי הסקטור הציבורי". הוא הגיע למסקנה כי פילנתרופיה לא יכולה לעשות שינוי. אלא רק מעורבות ציבורית. 


אבל יש אנשים שחושבים אחרת. 
בחרתי להשתתף בשולחן עגול שהוביל שוקי ארליך, יו"ר מיזם "יכולים נותנים". את השולחן הנחתה יעל קפלן, יזמת בתחום האחריות התאגידית, (בתמונה משמאל). "יכולים נותנים" היא יוזמה לקידום הפילנתרופיה בישראל. פועלת בשיתוף פעולה עם שיתופים ועם JFN: מדובר בקבוצה של בעלי ממון ישראליים שלקחו על עצמם לקדם את תרבות הנתינה בקרב בעלי ממון  נוספים בישראל.  
שוקי ארליך, איש היי טק (אמדוקס, גיזה וכו'), פעיל כיום בעיקר בעולם החברתי. הוא משקיע ותורם מזמנו, מניסיונו וגם מכספו. חבר בועדים מנהלים של ארגונים חברתיים רבים, למשל אור ירוק, צבע - צעירים בונים עתיד, JFN וכאמור מוביל את יוזמת יכולים תורמים, אותה הציג.
יכולים תורמים. לקדם את הפילנתרופיה בישראל. שוקי ארליך, יו"ר היוזמה (שני משמאל)
במיזם "יכולים נותנים" חברים כיום 20 פילנתרופים התורמים לא פחות מ 100,000 ש"ח בשנה. הם התאגדו בקבוצה ושמו להם למטרה " להפיץ וירוס של נתינה". כחלק מפיתוח היוזמה עברו תהליך ארוך של למידה, של איתור חסמים והגדרת יעדים ברורים.  אחד היעדים שלהם - להכפיל את מספר המשפחות בישראל שתורמות יותר מ 100,000 ש"ח בשנה-  מ 1,000 משפחות ל- 2,000 משפחות וזאת תוך שלוש שנים.
כן ירבו. מובילי היוזמה "יכולים נותנים" (התמונה מאתר המיזם)

לא במקרה, בשולחן העגול שלנו ישבה  גם צעירה בשם קייט רוזנברג, עולה מאוסטרליה ועובדת בבית התפוצות. קייט (בתמונה העליונה, יושבת מימין) ספרה על מיזם אישי חדש שלה שנקרא "קרן בקטנה". מדובר במיזם בו צעירים ישראליים מתארגנים בקבוצה קטנה, במטרה לארגן קבוצת נתינה. כל חבר מתחייב לתרום 200 ש"ח בחודש. הקבוצה, שמתגבשת בימים אלה,  דנה בינה לבין עצמה ומחליטה לאן לתרום את הכסף. היוזמה מבוססת על מיזם בינלאומי The Awesome Foundation. זו הזדמנות לאנשים שרוצים לתרום, לעשות את זה יחד ולהשפיע. בראיה ארוכת טווח, קייט רואה מעגלים של נתינה פרושים בכל הארץ. 


התובנות שלי:
1. לקבוצה יש עוצמה. וזה גם נעים. קבוצה עשויה לקדם עשייה פילנתרופית.
2. כל אחת ואחד מאיתנו יכולים להיות פילנתרופ.. אפשר להתחיל בקטן.
3. שינוי תרבות הוא תהליך ארוך. אבל בנושא הנתינה, הכל מתחיל מרצון טוב.



ולסיום - סרטון קצר על מיזם המענקים הקטנים. The Awsesom Foundation

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה