יום שני, 1 באוגוסט 2011

מפגש עם הקדש ציבורי. המרכז לקרמיקה עכשווית

אחרי כנס כסף חדש צעדתי בתל אביב וראיתי בית לבן משופץ. מספר דגלים מתנפנפים, עליהם כתוב "בית בנימיני מרכז לקרמיקה עכשווית" גרמו לי להסתקרן ולהיכנס. "מה המקום הזה?" שאלתי את מרסל קליין שקבלה את פני. כאן התחיל המפגש שלי עם יוזמה מרשימה שכדאי שתשמעו עליה.

פגשתם פעם הקדש ציבורי?
הקדש ציבורי הוא מוסד משפטי, חוקי, המסדיר נכסים המיועדים למימוש למטרות ציבוריות, בעלות אופי הומניטרי בתחום החינוך, התרבות, המדע, הבריאות, הדת, הצדקה, הבטחון והספורט. על מנת להקים הקדש ציבורי יש צורך במקדיש (בעל הנכס), בנכס (מקרקעין או כספים), ובנאמן. כמו כן צריכה להיות מוגדרת מטרה ציבורית .)ויקיפדיה )

ובכן, אני פגשתי.
באותו יום זכיתי להכיר את הסיפור מאחורי ההקמה של הקדש ציבורי. המרכז לקרמיקה עכשווית הוקם כהקדש בשנת 2001 , לזכרם של יששכר ויהודית בנימיני. בני הזוג בנימיני התגוררו בשכונת מגורים צפונית בתל אביב. הם אהבו אמנות, עסקו בקרמיקה ולימדו את התחום. בצוואתה הקדישה יהודית בנימיני את כל נכסיהם במטרה להקים מרכז לפעילות חינוכיות ואמנותיות בתחום הקרמיקה.

הנאמנים והמנהלים שמונו להקדש הם אילן מאיר, שלומית באומן ומרסל קליין (שאותה פגשתי). מסתבר שהתהליך עד הקמת המרכז ארך יותר מעשר שנים. השכנים בצפון תל אביב התנגדו להקמת מרכז לקרמיקה בשכונת המגורים ולכן, הנאמנים נאלצו למכור את הבית ובמקום זה נרכש נכס ברחוב העמל 17 בתל אביב. הוא שופץ להפליא.

תהליך פיתוח
אבל השיפוץ הפיזי היה רק פן אחד מהתהליך של עיצוב המטרות היעדים והבסיס הפיננסי של המרכז. הוחלט שהמרכז יקום כמרכז ארצי לעיצוב ולאמנות הקרמיקה, שיהווה בית לקרמיקאים ולאמנים ובו בזמן יהווה מוקד תרבות
לתושבי העיר ולתיירים. המקום מהווה גם בית לאגודת הקרמיקאים בישראל. בשלב זה במרכז (קומותיים וגג) שתי גלריות, סדנאות לעבודה ולחוגים, מרחב ספריה מקצועית, אזור תצוגה למכירה וכמובן, משרדים. כמובן שהקימו גם אתר אינטרנט.

מי שקורא אותי לאורך זמן מבין כבר שאני אוהבת אמנות. אז כמובן שבקרתי בתערוכה. זו שראיתי היתה מסקרנת ביותר. קרמיקה לא כמו שחשבתם. מדובר באמנות עכשווית. אני ממש ממליצה. על שאר התכניות אתם יכולים לקרוא כאן.

מקורות מימון
אסיים במבט על מקורות מימון של מרכז כזה. נכון, במקרה של מרכז בנימיני, ההתחלה היתה בטוחה. יש הקדש כספי ייעודי. מקור יציב (אם מנוהל נכון מבחינה פיננסית). רבים מאיתנו היו חולמים על זה... אבל זה לא מספיק לטווח ארוך.

כמו כל עמותה, כדאי לקחת בחשבון ארבעה מקורות מימון מרכזיים:
1. מימון ציבורי וממשלתי
2. מקורות פילנתרופיים (קרנות, תורמים גדולים, תורמים בסכומים קטנים, עסקים וכו')
3. השתתפות לקוחות
4. הכנסות עצמיות (למשל מכירה של מוצרים או שירותים)

רק שילוב מקורות מימון יחזק את הקיימות של המרכז לאורך זמן.
בהצלחה!

תודה למרסל קליין על הארוח הספונטני והלבבי, החומרים לכתבה והתמונות.

תגובה 1:

  1. היי,
    איזה אחוז מן המבנים הציבוריים שנבנים בכל שנה מיועדים בכלל ל"הקדש ציבורי" ?
    תודה רבה

    השבמחק