יום שבת, 5 במרץ 2011

פורומים של עסקים המניעים שינוי חברתי - תמונת מצב

הציבור הישראלי מצפה מעסקים לגלות מעורבות חברתית. נרצה שיתרמו כסף, שישקיעו בקהילה. אבל עד כמה שהיא חיונית, אנו לא מסתפקים בתרומה כספית בלבד. במציאות של היום מצופה מעסקים להשפיע לטובה, באופן פעיל, על סביבתם. מצפים מהם שבעצם העשייה שלהם הם יתנו מענה לצרכים עימם החברה הישראלית מתמודדת. שיטמיעו את הפתרונות בתוך העשייה של ליבת הארגון. הפוטנציאל של עסקים להיות חלק מפתרון הבעיות החברתיות ולא חלק מהבעיה הוא תקווה גדולה. פוטנציאל ענק.

ואכן, המגזר השלישי בישראל עושה בשנים האחרונות צעדים אמיצים בדרך לכך. המגזר הוולונטרי לומד כיצד לגייס את העסקים להיות חלק ממנוף השינוי החברתי. אט אט מוקמים פורומים וקואליציות של עסקים הפועלים לשינוי חברתי. התארגנויות של עסקים המטמיעים את הפתרון לבעיות החברתיות בלב העשייה השגרתית שלהם. הם מיישמים למעשה את השינוי החברתי הרצוי ובד בבד מהווים מצפן עבור עסקים אחרים המצביע על הפתרון שהוא רצוי לחברה ובד בבד יעיל לפירמה.

קיימים בפועל מספר מודלים. בחלקם, העסקים מתארגנים כקואליציה, באחדים - עמותה יוזמת את ההתארגנות ובאחרים מדובר בשותפויות תלת מגזריות.

אלה כמה מן הקואליציות והפורומים המתקיימים כיום:

1. ארגון מעלה (ע"ר) -
בארגון רשת עמיתים בה חברים מעל 130 עסקים שלוקחים על עצמם מחויבות להתנהלות מתוך אחריות תאגידית. מנכ"ל העמותה מומו מהדב. מנהלת רשת העמיתים - ענת גולדשטיין.


2. קו משווה - קואליציה של מעסיקים לשיוויון לאקדמאים ערבים.
זוהי התארגנות של מספר גופים המעוניינים לקדם מציאות בה עסקים יתחייבו ויעסיקו אקדמאים מהמגזר הערבי. היא פונה למעסיקים מצד אחד וגם למועמדים להעסקה מצד שני. הקואליציה הוקמה ביוזמתו של דב לאוטמן. מנהלת הארגון - עו"ד עירית תמיר. קישור


3. ארגון ציונות 2000 . במסגרת העמותה מופעלת תכנית על"ה – עסקים למען החברה. בתכנית לוקחים חלק למעלה ממאה עסקים הפועלים בקהילה, בדגש מיוחד לתחום ההתנדבות. אולי זו לא בדיוק קואליציה אבל ציונות 2000 מלווה את העסקים בדרך לקידום שינוי חברתי ועל מנת לסייע להן לנהל את מעורבותן המקצועית באופן יעיל. מנהלת התכנית - עינת אברהם. קישור

4. המעגל הפתוח – פורום העסקים הישראלי לקידום השתלבותם של אנשים עם מוגבלויות במשק. הפורום הזה הוקם ביוזמת המדינה- משרד התמ"ת, המטה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק העבודה. הוא קורא לעסקים להצטרף לאתגר של העסקת אנשים עם מוגבלויות. ערב ההשקה, למי שעוניין יתקיים ביפו בשבוע הבא. קישור

5. פורום ישראלי לגיוון בתעסוקה – מיסודה של תב"ת – ג'וינט ישראל. הפורום פועל על מנת לשנות את המציאות בה שוק העבודה הישראלי אינו משקף את החברה הרב תרבותית בה אנו חיים. בפורום לוקחים חלק ארגוני המגזר השלישי, הציבורי וגם חברות עסקיות המטמיעות גיוון בהעסקה. חוץ מהעסקה של אנשים עם מוגבלויות הפורום מקדם את הרעיון של העסקת חרדים, אנשי מהגזר הערבי ומבוגרים. מנהלת הפורום - רות שבח גטריידה. הפורום הושק בכנס מעלה 2010. שימו לב כי מפגש ראשון של מליאת הפורום יתקיים בבית יהושוע השבוע. קישור

6. פורום עסקים מקדמי נגישות, שהוקם על ידי ארגון נגישות ישראל.

בפורום חברים כמה עשרות עסקים המצהירים על מחויבות ארגונית לקידום נגישות העסק, השרות והמוצר ללקוחות עם מוגבלות מתקשים וקשישים.
בפעם הבאה , אביא את דבריה של סיגל רצאבי, מנהלת פורום עסקים מקדמי נגישות שחלקה עימי מניסיונה במהלך להקמת פורום העסקים של הארגון ונתנה גם מספר תובנות לדרך, עבורכם.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה