יום שלישי, 15 ביוני 2010

סונול מתכוונת לחולל שינוי חברתי

חוזרת אל כמה משאלות היסוד של הבלוג הזה:
האם תפקידם של עסקים לחולל שינוי חברתי?
האם עסקים עושים שינוי חברתי? והאם הם עושים זאת נכון?

ובכן, ראיתם לאחרונה מודעות אלה של סונול?
סונול, חברה פרטית בשליטת קבוצת עזריאלי, יצאה השבוע בקמפיין שיווקי. סונול מכריזה כי היא מקדמת אג'נדה בעד נהיגה בטוחה ונגד תאונות דרכים. "זהו אינו קמפיין אלא חלק מה'אני מאמין' של החברה השזור בפעילויות שונות". בפרוייקט הורה מלווה סונול חברה לשלושה שותפים עסקיים: חברת הסטארט אפ המסקרנת סנסומטיקס, פוינטר וחברת הביטוח מנורה. בתכנית, בעלי רכב מוזמנים להתקין ברכבם (בתשלום בחלק מן המקרים) תוכנה העוקבת אחר נתוני הנהיגה ברכב, מנטרת אותה ויכולה להציג את הנתונים בכל עת. השיטה, לטענת השותפים עשויה להתריע בזמן אמת להורה כי ילדו נוהג בפראות. זה לא קמפיין חברתי במובן המקובל. מדובר בתכנית שיווקית המכוונת למיתוג סונול כחברה המקדמת בטיחות בדרכים. בתקווה שתכנית זו תחולל גם שינוי בתרבות הנהיגה.

אני מאמינה כי כיום, עם התעצמות המגזר העסקי, עסקים יכולים וצריכים לקחת חלק בפתרון בעיות חברתיות. אז הלל לסונול ולחברות השותפות בקמפיין.

אבל, בואו נתבונן בפרטים:
יתרונות למתקיני התוכנה/ שירות: ביטחון, מניעת תאונות, פיקוח. אופציה להנחות עתידיות בביטוח.
חסרונות ומחירים: מעקב, פיקוח. (לדעתי התמונה במודעת התכנית המציגה אנשים רצים ברחוב עם קפיץ בגב - מטרידה ולא נעימה, ובעצם ממחישה את תחושת השליטה החיצונית שמוצעת כאן. )
סונול מממנת את הקמפיין הפרסומי אבל חבל שאינה מציעה הנחות בתשלומי הדלק למתקינים - זה היה מגביר את הסיכוי שאנשים יצטרפו לתכנית. אבל אנחנו לא רוצים לפגוע ברווחים , נכון?....
טוב, לא אהיה קטנונית.

מה היה תורם להכרה כי מדובר בתכנית חברתית ולא רק שיווקית?
1. שותפות משמעותית עם ארגון חברתי רלוונטי (כגון אור ירוק או גופים מקצועיים אמינים אחרים)
2. מחקר שיוכיח כי השיטה שהם מציעים עובדת
3. מהלך כולל של הפירמה או לפחות מעורבות של מחלקת קשרי הקהילה שלה. (שימו לב כי ברשימת התרומות של סונול אין כל תרומה לנושאי מניעת תאונות דרכים!) סונול - לכו על זה , עוד לא מאוחר!

אם כן לדעתכם, עד כמה פירמה עסקית צריכה לפעול טובת מטרות חברתיות? כאמור לדעתי במידה רבה. זה טוב ורצוי.
האם חברה עסקית יכולה לעשות זאת בעצמה? כן, אבל לדעתי לא רצוי. לפי התפיסה שלי, דווקא שיתוף פעולה עם גופים וארגונים חברתיים או ציבוריים המתמחים בתכניות חברתיות ייעודיות יעניק תחושת אמינות גבוהה יותר, ייטיב עם הנושא בפועל וגם עם החברה האזרחית בכללותה.

3 תגובות:

  1. בלוג מעניין. כל הכבוד.

    גם אותי הטרידה התמונה של הילדים עם המפתח בגב. בכלל - כל המיזם הזה של הילדים ה"נשלטים" מרחוק, יש בו משהו מטריד. מעניין אם המיזם יצליח. האם הרצון לשלוט בנהיגת הילדים זה משהו ישראלי או בינלאומי?

    המפתח על הגב הזכיר לי כמובן את "סוזי סורפרייז" מהטלוויזיה החינוכית. הנה:

    http://www.youtube.com/watch?v=kIy-SM42MjI&feature=related

    השבמחק
  2. עידו - בסופו של דבר הכוונה טובה - למנוע נהיגה פרועה ולמנוע תאונות דרכים... עפרה

    השבמחק
  3. אני מסכים עם הביקורת העולה מהמאמר שלך, עפרה, וגם עם דברי עידו. לדעתי, יש הרבה חסרונות במיזם הזה שרובם פורטו על ידייך, עפרה, אך יש עוד כמה שעלו בדעתי:
    1. כמה הורים באמת יהיו מוכנים להשאר לילות שלמים ערים ודרוכים ע"י המכשיר הזה (או המקלט שלו בבית) כל שבוע, כל הזמן? פשוט יותר לאסור על הנערים והנערות לנהוג במכונית אם יפרו את כללי הנהיגה או שיבואו מאוחר מדי הביתה.
    2. בואו נודה על האמת כי האשמה על ריבוי התאונות נופלת לא רק על כתפי הנהגים אלא גם על התרבות הכללית שמעודדת שתיה, בילוי עד שעות מאוחרות (אין כמעט מקום שנפתח לפני חצות בימי שישי) והתעסקות בדברים טפלים בעת הנהיגה (דיבור בפלאפון, עישון, שמיעת מוסיקה בווליום מצמרר אזנים) וכו'. המכשיר הזה לא יפתור את הבעיה הזו.
    3. כל מכשיר (ויוכיח המכ"ם המשטרתי) ניתן לניטרול, כל נער עם ידע בסיסי באלקטרוניקה יוכל לנטרל את המכשיר בקלות. אז מה התועלת?
    4. סונול יכלה להועיל אילו הקימה מוקד ממומן על ידה (מצחיק, נכון?) שיאוייש 24 שעות ביממה ויתוגבר בלילות ובערבי שישי שעובדיו הם שיישבו ליד המקלטים ויקבלו דיווחים מהמכשיר על הפרות תנועה או נהיגה פרועה.
    5. עופרה, קלעת לנקודה הנכונה: אחרי ככלות הכל סונול לא ביצעה מחקר מקדים ולא מסתייעת בניסיון והיכולות של העמותות והארגונים שנלחמים מזה שנים במגיפת תאונות הדרכים. ועוד: סונול גם לא טורחת לנסות להקים לובי של כלל חברות הדלק שיפעלו להפצת המכשיר הזה (בהנחה שהוא מועיל) וכך יגיע לכלל ציבור הנהגים. השימוש המובהק בשמה של סונול מעורר באמת חשש שמא יותר משסונול רוצה להילחם בתאונות הדרכים, היא חפצה לקדם את עצמה על חשבון חברות דלק אחרות (שמשתמע מהפרסום שלה שכלל לא מעוניינות במלחמה הזו).
    איו פסול במעורבות של חברה מסחרית בפעילות חברתית למען הקהילה גם אם זה יועיל לקידום יוקרתה ורווחיה (וכמו שכתבתי במאמר על החנות של יפעת, אין בזה רע כלל ועיקר), ובלבד שפעילות זו לא תלווה בהדגשת יתר מיוח"צנת של החברה (וזו טענתי גם לגבי הבנקים) כי אחרת זהו עוד מסע פרסום ממש כמו אותם מוצרי מזון למיניהם שהמפרסמים מנסים לשכנע אותנו כי הם "מחומרים טבעיים בלבד" או ששמים דגש על ה"טבע" כשהם מוכרים מוצרים שהקשר בינם לבין הטבע הוא אולי רק בכל שאריזותיהם נזרקות לאחר השימוש באתרי הנופש והפנאי...

    השבמחק