יום ראשון, 30 במאי 2010

תפקידם החשוב של ארגונים חברתיים בקידום קשרי עסקים קטנים וקהילה

איזה מזל שיש ארגונים חברתיים. איזה מזל שהם ממלאים את תפקידם ותורמים לשינוי חברתי. ללא פעילותם של ארגונים וולונטריים לקידום מחוייבות עסקים לחברה ולסביבה, לא היינו רואים כיום את תחילת התמורה החברתית במעורבות עסקים בקהילה ובאחריות התאגידית שלהם.


תחילה היו החלוצים
בתחילת דרכה של העשייה החברתית בתחום עסקים וקהילה בישראל, בעוד בועת ההי טק היתה בשיאה, באמצע שנות ה-90 של המאה העשרים, שני ארגונים עסקו בקשר בין עסקים וקהילה. מעלה וציונות 2000. בתקופה זו שרר חוסר בהירות בהבחנה בין שני הארגונים. במהלך השנים ארגון מעלה מיצב את עצמו כארגון של עסקים עמיתים והרחיב את תחומי העניין שלו לנושא אחריות תאגידית של עסקים, כאשר תחום קשרי הקהילה, כידוע, הוא רק אחד מהם. ציונות 2000 מצידה פועלת עד היום להגברת המעורבות החברתית של אזרחים ושל עסקים ומתמקדת במעורבות חברתית של עסקים ובדיאלוג תלת מגזרי.

- אחד הערוצים המרכזים לפעילות של ציונות 2000 בהקשר של עסקים בינוניים בקהילה הוא פרוייקט על"ה- עסקים למען החברה. באמצעותו ציונות 2000 מלווה כ- 110 ארגונים עסקיים גדולים וקטנים, בפיתוח המעורבות החברתית שלהם.
- בפרוייקט "עיר בשינוי", המוקד הוא עירוני. רכז מקצועי הממומן על ידי הרשות המקומית פועל על מנת לקדם שותפויות בין מגזריות ברמה מקומית. חלק גדול של הפעילות הזו מתמקדת מתוקף הדברים בעסקים בינוניים. הפעילות בעיקר בפריפריה (וטוב שכך, לדעתי). טירת הכרמל, עפולה, כפר סבא, שדרות ועוד כמה.

ציונות 2000 מפעילה עוד תכניות מעניינות - בינהן עשינו עסק, המרשימה, שעניינה מיזמים עסקיים של בני נוער בסיכון. העמותה שותפה גם בפורומים להנעת תהליכים חברתיים בנושא גיוון בתעסוקה, וזאת ברמה ארצית. זה משמח לפגוש ארגון שפועל לשינוי חברתי אמיתי. תוכלו לקרוא עוד על הפעילות שלהם באתר האינטרנט שלהם או הצטרפו לעמוד המרתק של עשינו עסק בפייסבוק.


חוזרת לעניינו - עסקים קטנים והקהילה. אני רואה, אם כן, את ציונות 2000 כגוף החלוץ המטפל בקשר בין עסקים קטנים וובינוניים והקהילה בישראל. במהלך השנים צברו שם נסיון רב וידע חשוב. אבל המהפיכה לא הושלמה. אם מבינים כי המגזר של העסקים הקטנים והבינוניים בארץ כולל מאות אלפי עסקים, מעלה וציונות 2000 מלווים מיעוט שבמיעוט. הציפייה כי התהליך יחלחל בדרך זו לשאר העסקים היא נכונה אם כי לא בטוח כי היא ריאלית.

תפקידן של הרשויות המקומיות
המפתח הוא אולי במעורבות של הרשויות המקומיות. הזכרתי זאת גם בפעם שעברה בהקשר האירופי. גם באירופה מבינים כי על הרשויות הציבוריות לבנות מנגנונים שיקדמו את הנושא. אחד המפתחות להצלחה על פי ציונות 2000 ואחרים היא הפעולה ברמה המקומית. כאשר רשות מקומית מקצה מתקציבה משרה לאדם שירכז את נושא עסקים וקהילה - רואים תוצאות: תוספת של עסקים מעורבים בקהילה, תוספת מתנדבים ותוספת ארגונים שנהנים מהשותפויות המתפתחות.

בדיוק בהקשר הזה כדאי להתבונן בפעילות של ארגון הג'וינט.
בפרוייקט מתו"ב (מערך תאום ותמיכה במשאבי קהילה) של הג'וינט, מבינים את הפוטנציאל של הנושא לקידום הרשויות המקומיות בפריפריה ופועלים להחדיר את המושגים והתכנים של אחריות חברתית ומעורבות חברתית של עסקים לדיאלוג התלת מגזרי שהם מקדמים. הפרוייקט פועל ב- 31 רשויות מקומיות אבל עדיין רוב השותפויות המתקיימות שם אינן כוללות את המגזר העסקי. נראה כי ברוב המקומות השיח הזה בחיתוליו.
אבל הוא מאוד חשוב.

ארגונים נוספים מניעים שינוי במגזר העסקי
ארגונים ירוקים כגון צלול ואחרים מגיעים לא פעם לכותרות כשהם פועלים לחייב עסקים להתייחס לאחריותם הסביבתית. מהידוע לי, בדרך כלל העשייה שלהם מגיעה לעימות עם העסקים ופחות מצטיינת בדיאלוג בונה עימם.
לעומת זאת, בתחום ההעסקה, ישנם מספר ארגונים שפועלים לקידום העסקה רב תרבותית בעסקים. הפעם הביטו בעשייה המרשימה של קו משווה - קואליציית מעסיקים לשיוויון לאקדמאים ערבים. העמותה הצעירה והדומיננטית, משתמשת במודל של קואליציה, מצליחה להניע שינוי חברתי בתחום שהיה מוזנח ולא מטופל. בין השאר, היא מקדמת בקרב העסקים מודעות לצורך במיון רב תרבותי ובתהליכי גיוון בקבלת אנשים לעבודה.
וגם על העשייה של תב"ת - תנופה בתעסוקה. פרוייקט של הג'וינט וממשלת ישראל במטרה לקדם העסקה של אוכלוסיות מודרות ועניות ולאפשר להן בטחון תעסוקתי. אמנם נקודת המוצא של הפרוייקט הזה הוא האזרחים ולא העסקים, אבל כדי להשיג את הייעדים המקצועיים - השמה בעבודה, על הארגון לפעול לשינוי בתודעה גם של העסקים כך שיקבלו לעבודה חרדים, נכים, עולים ומיעוטים.

לאור התהליכים עד היום, אני מאמינה שהמשך פעולה משותפת של מעלה, ציונות 2000 ושל ארגונים חברתיים נוספים הפועלים לשינוי חברתי בעסקים, כולל הקרנות התומכות בהם, תקדם את המעורבות החברתית של העסקים בישראל ואת האחריות תאגידית שלהם.

תודה לשרי נוריאל ולעינת אברהם מציונות 2000 שהשיחות איתן היו ההשראה לפוסט הזה.

2 תגובות:

  1. תודה על הבלוג המרתק הזה. אין ספק כי התורמים הגדולים ביותר להתפתחות וצמיחת עסקים קטנים הינם ארגונים לא ממשלתיים בעלי אינטרס לקידום אותם עסקים (בין אם אידאולוגי או כלכלי).
    בארץ ניתן לראות ביתר שאת כיצד המדינה מקשה על עסקים קטנים לצמוח ע"י חקיקת חוקים דרקונים ומיסים לא הגיוניים.

    השבמחק