יום חמישי, 27 במאי 2010

עסקים קטנים ואחריות חברתית באירופה

זה רק צירוף מקרים שבעודי כותבת סדרת פוסטים על עסקים קטנים ואחריות חברתית, נחנך בבריסל אתמול שבוע העסקים הקטנים באירופה. המגזר הזה נחשב בצדק מנוע הצמיחה של הכלכלה ונראה כי מושקעים בו ובמיוחד באירועי השבוע הנוכחי תשומת לב עצומה.

נתחיל בהגדרות. על פי פורטל העסקים הקטנים של אירופה, עסק אירופאי זעיר הוא כזה שלו עד עשרה עובדים (מחזור עד 2 מליון יורו) בעסק קטן עובדים עד חמישים אנשים (מחזור עד 10 יליון יורו) ובעסק בינוני - עד 250 עובדים (או עד 50 מליון יורו מחזור שנתי).

הפורטל קורא לעסקים הקטנים להתייחס לפיתוח בר קיימא של העסק בממדים הכלכליים, סביבתיים וחברתיים ומצביע על כך שהגישה זו כלולה במטרות האחוד האירופי.


האיחוד האירופי משקיע מאמצים לקדם את הנושא. כלךלמשל, בין השנים 2006 ל 2008 האיחוד מימן 14 פרוייקטים שמטרתם להטמיע את נושא ה
אחריות חברתית בעסקים קטנים. התוצאות מוצגות בנייר סיכום מפורט. ממליצה למי שמעוניין להתעמק בנושא.

אציין רק משפט מרכזי ממחקר של המרכז האוסטרי לחקר עסקים קטנים שחקר את הקשר בין אחריות חברתית לתחרותיות של עסקים קטנים, דרך בדיקה לעומק של 35 סיפור מקרה:
תדמית עסקית טובה יותר, נאמנות גבוהה יותר של לקוחות ויחסי עובד - מעביד משופרים הן התוצאות החשובות ביותר של אחריות תאגידית, התורמות לתחרותיות של העסק הקטן.

הטענה שעולה וחוזרת היא כי למידה מעמיתים, מקבוצת השווים, הוא גורם חשוב ביותר לעסקים הקטנים. לכן דוגמאות של אחריות תאגידית של עסקים קטנים הן חשובות ביותר עבורם.

טוב, לצערי הרשות לעסקים קטנים ובינוניים בישראל (ע.ר) והאתר שלהם רחוקים מרחק שנות אור מהפעילות המוצגת באיחוד האירופי. עצוב נכון? ובפרט, לא מצאתי שם כל התייחסות לנושא של אחריות חברתית של עסקים.

נחזור לאירופה.
הועדה האירופית - הדירקטוריון הכללי ליזמות ותעשיה פרסם לפני שלוש שנים מסמך עבודה העוסק בנושא אחריות תאגידית של עסקים קטנים. ובאופן יותר ממוקד הוא מנסה לתת תשובה לשאלה: כיצד לעזור ליותר עסקים קטנים לשלב נושאי סביבה וחברה בפעילות שלהם?

אלה המסרים המרכזיים במסמך:
1. אחריות חברתית של עסקים אינו דבר חדש בעסקים קטנים
. רבים עשו את זה למרות שלא קראו לכך בשם. אחריות חברתית בעסקים קטנים נעשית בצורה פחות פורמאלית ויותר אינטיאוטיבית מאשר בעסקים גדולים אבל זה לא עושה אותה פחות משמעותית. האתגר הוא להביא יותר עסקים קטנים לתחום האחריות החברתית.

2. גישת האחריות החברתית עשויה להביא תועלת לעסקים קטנים. יכולה להשתלם - במיוחד לטווח הארוך.
3. ערכים אישיים ואתיים חשובים גם הם. הם שמשפיעים על מוטיבציה האישית של הבעלים, המנהל והעובדים וכך על הנכונות של העסק לפעול בתחום.
4. אחריות חברתית היא הזדמנות לפתור בעיות אמיתיות. הגישה צריכה להיות פרקטית, מכוונת לפתרונות מעשיים.
5. יותר הגיוני לעבוד עם עסקים קטנים ברמה איזורית ומקומית. בעיקר משום שהבעיות שמעסיקות אותם ובהן הם נתקלים הן בדרך כלל מקומיות.
6. וכן דרך סקטורים ותחומי תעשייה ספציפים. עסקים מסקטור מסויים נתקלים בבעיות דומות ובאמצעות שיתוף פעולה לפיתרון ניתן לפתור אותן ביעילות ובעלות נמוכה יותר.
7. חשוב ביותר לקיים שותפויות בין מחזיקי עניין. הדוגמאות המוצלחות ביותר של אחריות חברתית בעסקים קטנים מגיעות מיוזמות בהן מעורבים מגזרים חברתיים שונים וגם ממגזרים עסקיים שונים.
8. לארגונים שתומכים בפעילות עסקים קטנים יש תפקיד משמעותי בהטמעת הנושא.
9. חשוב להשתמש בשפה וטרמינולוגיה מתאימה. בהקשר לעסקים קטנים - השימוש במונח אחריות תאגידית הוא מבלבל ולא מתאים. לעיתים מוטב להשתמש במונח יזמות אחראית.
10. יש לשלב בצורה טובה יותר את האחריות החברתית לתוך החינוך. במיוחד לחינוך מנהלים עתידיים ועובדים.
11. קיימת שונות עצומה בין העסקים הקטנים. יש להתאים במדויק ובאופן ספציפי את הגישות לטיפול בתחום האחריות החברתית לכל עסק וסקטור.
12. אחריות חברתית היא שונה בכל אחת ממדינות אירופה. והיא מושפעת ממסורות פוליטיות, מאופי הדיאלוג החברתי ומרמת הרגולציה שיש בכל מדינה בסוגיות חברתיות וסביבתיות. יש לנקוט עקרונות דומים אבל הפרקטיקה בכל מקום ראוי שתהיה שונה ותותאם למדינה.
13. תהייה דרישה גבוהה יותר לאחריות חברתית של עסקים קטנים. אבל בעדינות... יש צורך בסביבה מאפשרת שתתגמל עסקים קטנים על הפעילות שלהם בתחום. הציבור והלקוחות כמו גם עסקים גדולים שהעסקים הקטנים מהווים חלק משרשרת האספקה שלהם צריכים לקחת בחשבון את הקיבולת המוגבלת של עסקים קטנים במימוש בנושא.

טוב, חבר'ה. יצא לי קצת כבד הפעם. מקווה ששרדתם איתי את המסה.
נתראה בתובנות נוספות , בפעם הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה