יום חמישי, 20 במאי 2010

עסק קטן - גדול בעשייה חברתית. המקום של יפעת.

ראיון עם יפעת לשם ארגמן. צורפת ובעלת "המקום של יפעת"
ולקינוח - צרור תובנות לארגונים חברתיים

בעלת עסק, מנהיגה חברתית, הרוח החיה והמנהלת השותפה של עמותת נ.י.ב - עמותה של נשות עסקים במודיעין והסביבה. זאת יפעת לשם ארגמן. אנחנו מכירות שנים רבות. אבל מאז שפתחה את החנות והסטודיו שלה במודיעין - "המקום של יפעת", אני עוקבת אחרי הפעילות שלה כבעלת עסק קטן, היוצר לא רק תכשיטים, אלא גם ערכים.

כעת בקשתי לשמוע ממנה על המוטיבציות לפעילות למען הקהילה, על השליחות ובכלל על תפקידם של עסקים קטנים בתרומה לקהילה. יש לנו מה ללמוד.

יפעת, תארי את פעילות העסק שלך למען הקהילה:
המהות: עסק עם ערך רגשי
"הייעוד שלי הוא להגיע לאנשים. התכשיט המוחשי שאני יוצרת הוא לא רק חומר. למעשה הוא הכלי כדי להגיע ללב האנשים. כשהם קונים תכשיט הלקוחות שלי מקבלים ערך מוסף: קשר אישי, הקשבה לצרכים ולחלומות שלהם. יחד עם התכשיט או המתנה הם קונים רעיון, מסר, ערך. זה הסיפוק הגדול ביותר שלי בעבודה".
יפעת אומרת כי המניע לפעילות שלה מגיע מגרעין עמוק בלב. אני מאמינה לה. ובכל זאת, כדי שזה יהיה מובן היא מספרת לי על מגוון הפעילויות שלה למען הקהילה:

1. סיפור חוזר - יפעת "נותנת מדף" לפרוייקט של ספרים יד שניה.
2. מכירת מוצרים של אמנים עם צרכים מיוחדים.
3. ניהול של עמותת נ.י.ב - נשים יוזמות בעסקים. קבוצות למידה והשתייכות של נשות עסקים במודיעין והסביבה.
4. ניהול של מעגל עסקים במודיעין.

איך את בוחרת את הפרוייקטים החברתיים?
בדרך כלל מגיעים אלי. יש לקוחות שעושים את הקישורים ולעיתים אני פונה לעמותה. למשל, אני מוכרת מוצרים של אנשי אלו"ט ושל עמותת "שכולו טוב". חשוב לי לקחת מוצרים איכותיים שלא יירכשו מתוך רחמים אלא ישדרו איכות גבוהה והערכה.


במה תורמת הפעילות החברתית לעסק שלך?
1. מיצוב. הפעילות למען הקהילה ממצבת אותי במקום ערכי. הלקוחות רואים שיש 25 אמנים שמציגים כאן, חלקם אנשים עם צרכים מיוחדים. זה מתחבר למהות של העסק ומחזק את המסר הערכי שאני משדרת. הלקוחות מעריכים את זה. אני נותנת להם הזדמנות לתרום פעמיים: הם גם קונים מוצר עם ערך חברתי וגם נותנים אותו במתנה.
2. יתרון עסקי. לעשייה של סיפור חוזר הגעתי בעצמי. אהבתי את הפעילות שלהם שעניינה שימוש חוזר בספרים והעסקה של אנשים עם מוגבלויות. ראיתי שאין להם כל נקודת איסוף בעיר מודיעין. כאן זיהיתי יתרון עסקי, להיות נקודת מוקד באזור.
3. פרסום, נראות וחשיפה. עמותת שכולו טוב מוכרים מוצרים איכותיים שנעשו על ידי אנשים עם צרכים מיוחדים. נוח לעבוד עם הגוף הזה כי יש להם חשיבה עסקית, יש מחירון ומחירים אחידים. שכולו טוב מפרסמים אותי. ובעצם שני הצדדים מרוויחים.
אני מקבלת נראות וחשיפה דרך פעילות שמתאימה לערכים שלי.
4. מובילות והתמקצעות.
שנים של הנחייה בהתנדבות "אילצו" אותי ללמוד, להתמקצע ולהעשיר את העשייה הפרטית שלי בד בבד עם קידום נשות עסקים החברות בעמותת נ.י.ב. כל זה הוביל לכך שכיום אני מנהלת את העמותה. קבלתי הכרה.

מהו לדעתך תפקידם של עסקים קטנים בתרומה לקהילה?
המעורבות בקהילה עושה את החברה שלנו ליותר טובה. אם אנשים יעשו מעשים טובים זה בסופו של דבר יעשה את החברה לטובה יותר. נכון, ההשפעה החברתית שעסקים קטנים עשויים לחולל אינה דומה להשפעה פוטנציאלית של פירמה גדולה שיש לה תקציבים לפרסום. ההד פחות גדול. עם זאת, אני מאמינה כי העשייה הזו משפיעה כמו מעגלים במים.

מה לדעתך היא הדרך הטובה ביותר לצרף עוד עסקים קטנים לעשייה החברתית?
1. דוגמא אישית
2. תקשורת. יש לדבר על זה. להפיץ
3. עידוד של הרשות המקומית. עליה לעודד את הנושא ולהפיצו במעגלים העסקיים
4. ללמוד וללמד. לקחת דוגמאות מעסקים גדולים, גם בנושא שיווק. ללמוד את המודל ולהתאימו לעסק קטן. להכניס את נושא הערכים כאחד הנושאים הנלמדים במנהל עסקים.

לעיתים יש חסמים בהצטרפות עסקים קטנים לפעילות למען הקהילה, מה הם ?
1. חוסר בשלות. מוטב להכנס לנושא רק כשיש בשלות עסקית.
2. חוסר עניין אישי. יש בעלי עסק שהנושא לא מדבר אליהם בכלל.

ולסיום ניסחתי מתוך הדברים תובנות לארגונים חברתיים המעוניינים ליצור קשר עם עסקים מקומיים:
1. ליזום פניה. אל תתביישו לפנות לעסקים מקומיים כדי שיהיו שותפים שלכם בעשייה החברתית.
2. לחפש את היתרון העסקי לשני הצדדים. העסק לא פועל חברתית רק לשם שמיים וזה לגיטימי.
3. לזהות את המניע האישי של בעל העסק הקטן. ליצור קשר אישי.
4. לשתף פעולה. לא להתחרות. במקרה של מכירת מוצרים יש להתנהל בצורה "עסקית" ולהבין שהעסק השותף הוא כמו סניף שלך וההפך.
5. סבלנות. התהליכים לוקחים זמן וגם היתרון העסקי והחברתי שלהם נוצר לאט לאט.


עד כאן להפעם. תודה ענקית ליפעת. אתם מוזמנים לבקר באתר שלה באינטרנט ולהציץ בסרטון.





בפעם הבאה - מה אומרים באירופה על עסקים קטנים והשפעה חברתית וסביבתית?


3 תגובות:

  1. איזו דוגמא מקסימה לאחריות חברתית בעסק קטן. הדוגמא הזו ממחישה את אחד ההבדלים המשמעותיים בין ניהול אחריות חברתית בעסק קטן ובתאגיד ענק: האדם שמאחורי העסק.
    יפעת (כמשל) מחליטה בדיוק איך יתנהלו הדברים, וככל שתהיה לה יותר מוטיבציה ומודעות, היא תוכל לקדם את הנושא. בתאגיד ענק יש מסלול הרבה יותר מורכב של קבלת החלטות.
    כך שאפילו שלתאגיד ענק יש יכולת להשפיע במימדים יותר משמעותיים (לטוב ולרע), לעסקים קטנים יש יכולת להשפיע יותר מהר, ואם יהיו יותר ויותר "יפעתיות" ההשפעה תהיה מורגשת ברמת היום-יום, כי העסקים הקטנים הם המרכיבים את היום-יום שלנו.

    השבמחק
  2. פקידוני האוצר לא אוהבים את העסקים הקטנים בישראל (בין השאר, כי עיניהם נשואות למשרות בכירות בעסקים הגדולים), אך כל כלכלן שעיניו בראשו יודע כי העסקים הקטנים הם הם הברומטר למצב המשק וגם אלה שמעניקים לו את המלט המחזק אותו.
    היתרון בעסק קטן הוא שבעליו בד"כ לא מאבדים את היכולת שלהם להתייחס ללקוחות ולסביבתם בגובה העיניים ולהשפיע - אפילו לא במודע - על הנעשה בסביבתם.
    נכון, הם חסרי יח"צ נוצצים (ומן הסתם, העסק של יפעת לא יופיע בעמוד הראשון של "ידיעות" או אפילו "הארץ", אלא רק במקומון של מודיעין, מן הסתם) אבל, כמו שכתבתי בעבר ואני מחזיק בדעה זו, התרומה הממשית של העסק הקטן לסביבתו מעשית ויעילה הרבה יותר מהפרומיל הפירורי שהעסקים הגדולים ועתירי היח"צ מואילים בטובם לפזר לנזקקים (חלקם נעשו נזקקים בגלל מדיניות מוצהרת של העסקים הגדולים כמו הבנקים...).
    אין כלל פסול ב"ניצול" הסיוע לעמותות וגופים שמייצגים נזקקים לשם קידום שמו ויוקרתו של העסק של יפעת. צריך לזכור שאין פסול ברצון להרוויח ולנהל עסק על בסיס כלכלי, ואי אפשר גם להכריח עסק לסייע לנזקקים. משבחרה יפעת ללכת בדרכה שלה, שלדעתי היא מעין "שביל הזהב" בהתנהלות עסקים קטנים נמצאת היא מרוויחה לא רק יוקרה וכסף אלא גם תחושה פנימית (ומוצדקת) שבאמצעיה שלה היא גם תורמת לרווחת החברה שמסביבה ולא רק לרווחתה האישית, ועל כך יש לברך בכל פה.

    יישר כח!

    השבמחק
  3. שירלי וערן
    תודה רבה על המילים החמות. הניסיון שלי מוכיח שגם לדברים קטנים יכולה להיות השפעה גדולה. נכון שהחשיפה היא ברמה המקומית, אבל התחושה הטובה וההדהוד שהעשייה החברתית יוצרת היא משמעותית ובעלת ערך עבורי.
    אני באמת מאמינה שכשדברים נעשים מהלב- הם נכנסים אל הלב.
    יפעת

    השבמחק