יום רביעי, 12 במאי 2010

הפוטנציאל - עסקים קטנים משפיעים לטובה

עסקים קטנים ובינוניים עומדים במוקד תשומת הלב שלי כעת. אני מתעניינת בפוטנציאל שלהם להשפיע לטובה על סביבתם. מה עסקים אלה יכולים לעשות בתוכם כדי לענות על צרכים חברתיים? מהי יכולתם לתרום למגזר השלישי או לשתף פעולה עם ארגונים חברתיים בסביבתם הקרובה?

מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מונה 400,000 עסקים, המהווים 99.3% (!) מהעסקים בישראל. לעסקים זעירים (עד 5 עובדים), קטנים (עד 50 עובדים) וגם לבינוניים (עד 100 עובדים), נגישות גבוהה לקהילות המקומיות בהן הם פועלים. לדעתי, הפוטנציאל של המגזר הזה להשפיע לטובה ברמה המקומית הוא גדול אבל רחוק ממיצוי. הגיע הזמן לקדם את הנושא.

הצטרפו אלי להכרות עם הפוטנציאל
בתקופה הקרובה אציג זויות שונות של מכלול הנושאים הקשורים לעסקים קטנים ולסביבתם. בין השאר אבחן את האחריות החברתית שמצופה מהם, את המניעים שלהם לשפר את עצמם לטובת העובדים והסביבה, מודלים שונים של אחריות תאגידית ומעורבות חברתית של עסקים והיתרונות העסקיים שהם יכולים להשיג בעשייה למען החברה והסביבה. כיוון שאני מייעצת לארגונים חברתיים לגבי גיוס משאבים מהמגזר העסקי, אני מקווה כי גם ארגונים חברתיים יוכלו ללמוד משהו, יחד איתי, לגבי ההזדמנויות ביצירת שיתופי פעולה עם עסקים קטנים בקהילות בהן הם פועלים. אם יש לכם סיפור מעניין או דוגמא שתוסיף לידע של כולנו - אתם מוזמנים לכתוב לי:
ofrapalmer.blog@gmail.com

1. זה חשוב לנו
תכניות הסיוע והתרומה לקהילה של עסקים, הדאגה לעובדים והוגנות בהעסקתם נתפסים על ידי הציבור בישראל כמטרות העיקריות במחוייבות החברתית של עסקים בישראל. כך עולה מסקר גישוש של משרד התמ"ת שנערך ב 2005.
2. מעט מדי - מודעות ועשייה
רק 8.9% מהעסקים בישראל מעורבים בפעילות למען הקהילה. גישת האחריות התאגידית כאסטרטגיה עסקית כוללת טרם חלחלה למודעות רוב העסקים. חלק לא מבוטל מהעסקים (61.1%) אינו מכיר בחשיבות תרומת מעורבות חברתית של העסק להתנהלותו הכלכלית עסקית. כך עולה מסקר משרד התמ"ת 2008
3. מדוע עסקים בינוניים תורמים?
בעיקר מאלטרואיזם. זה אולי נשמע לכם טוב, אבל למעשה, טוענים גד שפר ומיכאל קריינדלר ב
בדיקה שערכו לאחרונה (2010), תרומות של עסקים בינוניים מוגבלות משום שאינן מונעות מההזדמנויות המשולבות הטמונות בפעילות זו עבורם וגם משום שהן מנוהלות בצורה לא אפקטיבית.

4. איך עושים את זה?
יש לא מעט מידע סביבנו. כאן ובעולם. ארגונים אירופיים מציעים את התייחסותם. ארגון מעלה וארגון ציונות 2000 הציגו יחדיו בכנס מעלה האחרון תובנות לגבי מודלים שונים של אחריות סביבתית וחברתית של עסקים קטנים ובינוניים. יש מה לגלות. לאט לאט.
5. ללמוד מאלה שעושים
הסתכלו סביבכם: בית קפה מעסיק ילדים בסיכון, משרד יועצים הופך עצמו ירוק, ממחזר ומפחית זיהום, מעצבת פנים כותבת מאמר מקצועי בהתנדבות לעמותה, מכולת מעסיקה עובדת עם מוגבלויות, עובדי חברת סטארט אפ חונכים ילדים... ועוד ועוד ועוד

טוב, עד כאן הפתיח. יש עוד המון שאלות וסוגיות: יתרונות עסקיים , מדידה של אפקטיביות, איך מלמדים את העסקים הקטנים לקחת אחריות ולעשות את זה?
אז פשוט נתחיל. בואו לבקר כאן שוב בקרוב והצטרפו אלי למסע.
בפעם הבאה אציג דוגמא של אשה מרשימה - בעלת עסק קטן שהיא גם מנהיגה חברתית.

6 תגובות:

  1. מחכה לקרואת את הפוסטים. האם תכתבי למשל על "פיצה פצה"? שלומי סלומון לדעתי הוא איש מדהים. עובדים שם כבר הרבה שנים אנשים עם מוגבלות - ובאופן מפתיע - נמצאים דווקא בפרונט. מעניין גם לדעת האם גם במסעדה השנייה שלו עובדים אנשים עם מוגבלות.

    וגם מעניין יהיה לשמוע האם עסקים קטנים, שכן תורמים לקהילה, מתחברים טוב יותר לעמותות קטנות?

    השבמחק
  2. תודה עידו, אז הנה אתה כתבת על פיצה פצה. ונראה לי שכולם מכירים....

    קלעת בדיוק להנחה שלי שארגונים חברתיים קטנים כדאי שינו לעסקים קטנים שבסביבתם לצורך תרומה ושיתוף פעולה.

    השבמחק
  3. היי עפרה, פוסט מעניין וחשוב. אכן נושא האחריות החברתית-סביבתית רלוונטית לעסקים קטנים לא פחות מאשר לעסקים גדולים, אף יותר. סקרנית לעדת מי נושא הפוסט הבא! בהצלחה, וכמובן, נשמח לסייע
    איליין
    www.b-yond.biz
    www.csr-reporting.blogspot.com

    השבמחק
  4. עפרה
    אולי זה נשמע קצת תמים ו"דון קישוטי"- אבל גם אני מאמינה שאם כל אחד יעשה למען סביבתו הקרובה- העולם סביבנו ייראה נעים וטוב. גם צעד קטן זו התחלה.
    תודה
    יפעת

    השבמחק
  5. עפרה יקרה,
    יופי שהרמת את הכפפה החשובה הזו.
    אני יכולה להעיד מנסיוני, כעסק זעיר (יועצת עצמאית בתחום ההאחריות התאגידית והשיווק החברתי) שהתועלת שאני מפיקה מהתרומה שלי לקהילה (=עבודת יעוץ פרו בונו) היא עצומה. היא מאפשרת לי לעשות את המהלכים שהכי מרגשים אותי, ולבחור את הפעילויות במאה אחוז לפי נטיית לבי ולא לפי שיקולים עסקיים או שכלתניים אחרים. כמובן שזה גם מקנה לי עוד נסיון והיכרויות חשובות.
    תודה על שבחרת לעסוק בנושא. מצפה להמשך...

    השבמחק
  6. נושא העסקת עובדים עם מוגבלות חשובה ביותר
    כל הכבוד

    השבמחק