יום ראשון, 21 במרץ 2010

עיצוב המטפל בבעיות חברתיות

גם בעולם העיצוב מתייחסים לסוגיות חברתיות. ענף עיצוב המוצר למשל, נותן מענה לצרכים של אנשים בכלל ושל אנשים עם צרכים מיוחדים, נכים, קשישים וכו' בפרט. דרך תערוכה חדשה שמוצגת כעת בחולון, ניתן לראות כיצד מעצבים מתייחסים לסוגיות חברתיות, בהקשר רחב.

תערוכת העיצוב "
מצב הדברים" במוזיאון הישראלי לעיצוב בחולון שנחנך לאחרונה, מתומצתת לשמונה קטגוריות המהותיות לעיצוב העכשווי. עניינו אותי במיוחד שתיים: חרדה חברתית וכלכלת האומנות.

חרדה חברתית

טענת האוצרים היא כי עיצוב משמש ברומטר המשקף תשוקות חברתיות. כיום אנשים ברחבי העולם חווים חרדה חברתית יותר מאי פעם. טרור, בעיות אקולוגיות, אסונות טבע, רעב, ומשברים כלכליים פוגעים בכל מדינה. המעצבים מגיבים לכך.
למעלה: עבודה של יעל מר "שמלת חילוץ" , המתנפחת בעת הצורך על מנת להציף את הלובשת. ברקע דוגמת טקסטיל המבוססת על דימוי של נגיף האיידס. בעיצוב Fabricnation.

למטה: מכשיר נייד לטיהור מים. ומחשב נייד קטנטן שאמור להגיע לכל ילד באפריקה.
קטגוריה אחרת שריגשה אותי עוסקת בכלכלת האומנות. אומנות ולא אמנות. מדובר בתהליכי יצירה ועיצוב של אומנים יחידים או כפרים שלמים שהופכים את האומנות לפוטנציאל כלכלי עבורם. הטענה בתערוכה היא שהאומנות שהורחקה בעבר מתחומי העיצוב והאמנות חוזרת אליהם בשל הפוטנציאל היזמי והכלכלי הטמון בה.
בתמונה: שרפרף שנוצר מניר מגזינים. גוף תאורה העשוי מכדי פלסטיק ובובות המיוצרות על פי ציורי ילדים.

נראה לכם מוכר? נכון, זה הזכיר לי משהו דומה בארץ. מפעל paper work לדוגמא. מעסיק מעצבים ישראליים ומבצעים שהם אנשים המתמודדים עם בעיה נפשית. עיצוב פח מיוחד המיוצר ממגזינים צבעוניים זכה בפרס העיצוב מטעם משרד התמ"ת לשנת 2008...

לקינוח , לא אוכל לסיים מבלי שני צילומים שצילמתי השבוע בבניין החדש של המוזיאון. האדריכל רון ארד. מרהיב ושווה נסיעה לחולון.
(כל הצילומים צולמו על ידי עפרה פלמר גרנות)

תגובה 1:

  1. הייתי שמחה ללבוש שמלה כזאת שתציף בעת הצורך. זה בהחלט יכול להרגיע חלק מהחרדות שלי :) עד כה לא חשבתי על הקשר בין עיצוב לבין חברה. הכתבה נתנה לי חומר למחשבה.

    השבמחק